Ohjaus: Julie Bertuccelli
Perustuu amerikkalaisen Lynda Rutledgen romaaniin Faith Bass Darling’s Last Garage Sale.
Pääosissa: Catherine Deneuve, Chiara Mastroianni, Alice Taglioni, Samir Guesmi
Kesto: 94 min.
Ranska, 2019
KIRPPUTORILLA MYYNNISSÄ OMA ELÄMÄ
Hienon ja monitasoisen Tree-elokuvan 2010 ohjannut Julie Bertuccelli (s.1968) on löytänyt amerikkalaisen Lynda Rutledgen romaanin Faith Bass Darling’s Last Garage Sale ja siirtänyt tapahtumat Texasista ranskalaiseen, uneliaaseen pikkukaupunkiin. Tästä on syntynyt La dernière folie de Claire Darling (2019), jonka suomalainen nimi Claire Darlingin viimeiset hullutukset antaa kenties hämäävästi odottaa voimaannuttavaa ja hulluttelevaa komediaa. Kyseessä on kuitenkin vakava draama, jonka pääosissa vakuuttavat muistisairaana äitinä ja hänen tyttärenään tosielämänkin äiti ja tytär Catherine Deneuve ja Chiara Mastroianni.
On kaunis kesäpäivä ranskalaisessa pikkukaupungissa. Upeassa, vaikkakin rapistuneessa kartanossa asustava leskirouva Claire (Catherine Deneuve) on nähnyt mielestään selkeän enneunen, joka pakottaa hänet hankkiutumaan eroon koko omaisuudestaan. Koska talo pursuaa upeaa antiikkia ja uniikkeja esineitä, puutarhaan perustettu jättiläiskirppis houkuttelee paikalle monenlaista väkeä naapureista keinottelijoihin ostamaan antiikkia pilkkahintaan. Claire tuntuu mieluusti pyrkivän eroon tavaroista, jotka tuovat hänelle ahdistavia muistoja mieleen. Hänen muistinsa temppuilee muutenkin; kirpputorilla Claire tapaa ja luulee tapaavansa ihmisiä menneisyydestä, nykyhetki ja mennyt sekoittuvat hänen päässään. Tytär Marie (Chiara Mastroianni), joka on jo vuosia ottanut etäisyyttä äitiinsä, kuulee oudosta kirpputorista ja matkustaa Pariisista lapsuudenkotiinsa selvittämään, mistä kaikessa on kyse. Äiti ja tytär joutuvat kohtaamaan menneisyyden menetykset ja syyllisyyden tunteet. Claire tuntuu kaipaavan vapautusta vanhoista synneistään antamalla omaisuutensa muiden käsiin.
Edelleen täydessä terässä oleva Deneuve (s. 1943) näyttelee tarkasti ja herkästi muistinsa perässä hapuilevaa Clairea. Vakuuttava on myös hätkähdyttävästi isänsä Marcellon oloinen Chiara Mastroianni (s.1972) Mariena. Marien äidistä vieraantumisen syyt aukenevat katsojalle vasta pikkuhiljaa, osoittelematta. Hänen nykyelämänsä Pariisissa ja syyt yksineloon jäävät silti osittain arvoitukseksi. Bertuccelli (ohjaaja toisessa polvessa hänkin) taitaa elokuvakielen edelleen; asioita näytetään, ei niinkään sanota tai analysoida puhki. Vahva, muttei häiritsevä symboliikka on tuttua edellisestä Tree (2010) –draamasta. Joka paikkaan rönsyävän ja juuriaan levittävän puun sijasta tällä kertaa ihmisen mielenrauhaa piinaavat muistoja sisäänsä kätkevät esineet.
Rytmiltään verkkainen ja maalaileva Claire Darlingin viimeiset hullutukset (2019) ei yllätä tai hätkähdytä, mutta siinä on eurooppalaisen taide-elokuvan vanhaa charmia. Ohjaaja Julie Bertuccellin ja ikonisen Catherine Deneuven yhteistyön ansiosta se nousee elokuvaksi, jota on vaikea unohtaa.
Mari Lindqvist