Viulisti

Ohjaus: Paavo Westerberg

Käsikirjoitus: Emmi Pesonen, Paavo Westerberg

Pääosissa: Matleena Kuusniemi, Olavi Uusivirta, Samuli Edelmann, Kim Bodnia, Misa Lommi

Kesto:  125 min.

Mjölk Movies Oy

Suomi, 2017

                       VIULISTIN VAIKEAT VALINNAT

4 tähteä

Teatterintekijänä tunnustettu Paavo Westerberg palkittiin aikanaan Jussi-palkinnoilla käsikirjoituksistaan Paha Maa (2005) ja Valkoinen Kaupunki (2006). Nyt hän on kirjoittanut yhdessä Emmi Pesosen kanssa ensimmäisen pitkän elokuvaohjauksensa. Klassisen musiikin maailmaan sijoittuva Viulisti (Violin Player, 2017) vakuuttaa ja ilahduttaa suomalaisella elokuvakentällä. Mjölk Movies Oyn tuottama elokuva kertoo  kunnianhimosta, luopumisen tuskasta ja unelmien tavoittelusta. Keskinkertaisuuden pelko on tyypillistä taiteen tekijöiden maailmassa, mutta elämän intohimon hiipumisen pelko koskettanee vielä useampia.

Ympäri maailmaa kiertävä huippuviulisti Karin Nordström (Matleena Kuusniemi) menettää liikenneonnettomuudessa sormiensa tuntoherkkyyden. Sinnikäs harjoittelukaan ei tuota tulosta, Karin on menettänyt kykynsä soittaa. Masentunut nainen joutuu hylkäämään uransa ja nöyrtymään nuorten lupaavien viulistien opettajaksi. Oppilaassaan Antissa (Olavi Uusivirta)  Karin tunnistaa jotain tuttua; lahjakkuuden, periksiantamattomuuden ja suuren intohimon musiikkiin. Karin aloittaa suhteen Antin kanssa jatkaen samalla valmennusta, vaikka kotona odottaa Karinia aina tukenut aviomies (Samuli Edelmann). Kun Karinin entinen rakastaja, kapellimestari Björn Darren (Kim Bodnia) saapuu kaupunkiin, kaikki ovat valintojen edessä.

Päähenkilöidensä sielunsopukoita taitavasti avaava, heidät sekä raadollisessa että lempeässä valossa esittävä Viulisti (2017) on  harvinaisen rehellinen elokuva. Valta-asemaansa väärinkäyttävä, oppilaaseensa sotkeutuva Karin ei ole päähenkilönä sympaattisimmasta päästä, mutta suurimman intohimon menettämisen tuska koskettaa. Jos ihminen menettää jotain perustavanlaatuista omasta itsestään, sen etsiminen muiden ihmisten kautta on kovin ymmärrettävää. Marek Wieserin kuulas, paljon heijastuksia hyväksikäyttävä kuvaus sointuu tyylikkäästi  Kirka Sainion äänisuunnitteluun ja Samu Heikkilän leikkaukseen. Muun muassa näiden ansiosta osittain Kööpenhaminassa tapahtuva elokuva on hyvällä tavalla eurooppalaisen oloinen.

Aiemmin näyttelijöinä tutuiksi tulleet Pesonen ja Westerberg ovat osanneet kirjoittaa luontevaa dialogia. Näyttelijänohjaus on omaa luokkaansa, lahjakkaina tunnetut nimet pääsevät suorastaan ylittämään itsensä. Viulun soittoon ja sen opetukseen on perehdytty kulissien takana tosissaan ja pitkään, niin näyttelijöiden kuin muunkin työryhmän toimesta. Matleena Kuusniemi on ristiriitaisessa hahmossaan sekä ihastusta että kiukun tunteita herättävä, Olavi Uusvirta menestyksestä unelmoivana vilpittömänä nuorena erittäin uskottava ja Kim Bodnia karismassaan ravistuttava.

Elokuva esittää katsojalle saman tiukan kysymyksen, jota elokuvan päähenkilöt Karin ja Antti pohtivat. Mitä tekisit, jos menettäisit sen, mitä eniten maailmassa rakastat? Oli kyseessä sitten musiikki tai jotain ihan muuta.

Mari Lindqvist

, ,